Euroferma

Emisiune pentru țărani deștepți …

Ministerul Agriculturii va finaliza în 30 de zile normele metodologice la Legea privind reglementarea pieţei produselor agricole

piata-legume-1
Ministerul Agriculturii va finaliza în 30 de zile normele metodologice de aplicare a Legii privind reglementarea pieţei produselor agricole, urmând ca până la finele anului legea să devină funcţională, a declarat joi vicepremierul Daniel Constantin, ministru al Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

"Proiectul de Lege pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, adoptat de Parlament, urmează să fie promulgat de preşedintele României, iar noi lucrăm la minister pentru elaborarea normelor metodologice. Deşi avem un termen de 180 de zile, estimez că vom finaliza aceste norme în cel mult 30 de zile, astfel încât legea să devină funcţională până la finele anului, iar producătorii români vor putea să-şi poată comercializa în mod direct produsele în pieţele agroalimentare", a adăugat vicepremierul Daniel Constantin.
Proiectul de lege adoptat miercuri de către Camera Deputaţilor schimbă în totalitate sistemul prin care producătorii agricoli persoane fizice valorifică produsele proprii în pieţele agroalimentare, actualele certificate de producător fiind înlocuite prin atestatul de producător şi carnetul de comercializare a produselor.

"Atestatul de producător reprezintă documentul care confirmă calitatea de producător agricol a persoanei fizice care desfăşoară o activitate economică în sectorul agricol, iar carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol reprezintă documentul utilizat de persoana fizică care deţine atestat de producător, precum şi de soţul/ soţia, rude/ afini de gradul I, după caz, pentru exercitarea actului de comerţ cu ridicata sau comerţ cu amănuntul, a produselor agricole obţinute în ferma / gospodăria proprie", se arată într-un comunicat al MADR.
Ambele documente se emit de Primării, la solicitarea producătorilor agricoli persoane fizice care doresc să-şi valorifice produsele obţinute în ferma/gospodăria proprie. De asemenea, atestatul de producător se emite cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale/ patronale/ sindicale din agricultură, constituite conform legii şi organizate la nivel judeţean /regional/ naţional, care se înregistrează în acest scop la primării.
Valabilitatea atestatului de producător este de un an calendaristic de la data emiterii şi se vizează semestrial, prin aplicarea ştampilei şi semnăturii primarului comunei, oraşului, municipiului, sectorului municipiului Bucureşti, după caz. Atestatul de producător şi Avizul entităţilor menţionate elimină posibilitatea substituirii calităţii de producători agricoli a solicitanţilor care nu deţin această calitate.

Potrivit MADR, carnetul de comercializare îndeplineşte un dublu rol: de document emis de vânzător care însoţeşte marfa comercializată şi de document care însoţeşte marfă pe perioada transportului de la locul de păstrare la locul de comercializare. De asemenea, carnetul de comercializare asigură fluxul informaţional necesar privind structura sortimentală/ cantitativă a produselor valorificate, locul de producere şi destinaţia acestora. Carnetul de comercializare înlocuieşte borderourile de achiziţie, a căror utilizare reprezintă în prezent un canal semnificativ de evaziune fiscală, în special în comerţul cu produse agricole materie primă. În acest fel, se creează premise pentru ca producţia realizată de micii producători să fie valorificată în condiţii civilizate, să asigure atât venituri corecte pentru producători, cât şi informaţii complete asupra provenienţei mărfurilor şi preţuri corecte la consumatorul final.
În cadrul structurilor de comercializare cu ridicata sau cu amănuntul este obligatorie organizarea de spaţii de vânzare distincte, care sunt rezervate în exclusivitate producătorilor agricoli persoane fizice deţinătoare a unui atestat de producător şi a unui carnet de comercializare, pentru valorificarea produselor din sectorul agricol obţinute din gospodăria/ferma proprie. Procentul de alocare a spaţiilor de vânzare este de minimum 40% din totalul spaţiilor de vânzare existente.

Certificatele de producător emise în temeiul Hotărârii Guvernului nr.661/ 2001 privind procedura de eliberare a certificatului de producător, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 3 august 2001, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi utilizate până la expirarea perioadei de valabilitate a vizei aplicate pe acestea, dar nu mai târziu de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezenţei legi.
Costurile generate de tipărirea carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol se suportă din bugetele locale ale judeţelor sau, după caz, din bugetul local al municipiului Bucureşti.
Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol se eliberează la cererea solicitantului, de către primarul pe a cărei rază de competenţă se află terenul/ ferma/ gospodăria în care se obţin produsele estimate a fi destinate comercializării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării, după verificarea existenţei atestatului de producător şi verificarea faptică în teren a existenţei produsului/ produselor supuse comercializării.

Filiera de comercializare a acestor produse agricole în regim de vânzare cu amănuntul şi cu ridicata la nivel naţional cuprinde peste 500 de pieţe agroalimentare permanente din care circa 400 sunt pieţe urbane aflate marea majoritate în proprietate şi administrare privată sau în proprietate publică şi administrare privată, precum şi existenţa a peste 700 de structuri de vânzare temporare organizate în mediul rural.

Sursa: AGERPRES

Înapoi la știri
blog comments powered by Disqus